Tog en sväng till Alperna

2013-12-25, klockan 23:51:38

Som sälskap veckoslutet innan julafton hade jag mina två hostsyskon Maximilian och Sophie till Mariazell - en kulturrik stad i Steiermarkt vid Alperna, ligger en två timmars bilväg ifrån var jag bor i Grub. Vi skulle på STS utbytes-träff, där min arearep Ulli och vi hennes fyra utbyteselever med hostfamiljer skulle spendera dagen. Vi var tvungna att stiga extra tidigt upp för att vår tågresa räckte hela två timmar, och jag är då inte riktigt direkt dendär morgonmänniskan.
I min hemtrakt här i Österrike har vi ingen snö, men i Mariazell fanns det mycket, mycket snö. Kände mig helt som hemma med alla meterhöga snöhögar och bitande kalla vindar. 
Ulli körde oss till ett hotell där vi njöt frukost tillsammans med de andra utbyteseleverna! Georgie med sin hostsyster Sarah har blivit mig mycket nära under min tid i Österrike och det kändes skönt att entligen se dem! Vi sågs senast i Venedig vilket känns som en evighet sedan. 
Innan jul finns det marknader bakom varenda ett hörn, och så även här. Det såldes varenda en liten prydnad som kunde locka turister, även dock jag själv inte kände behov av något de hade att erbjuda.
Under dessa flera timmar hann vi pyssla ihop våra egna julgranspynt, shoppa loss lite, dricka punsch och känna oss som storturister med att ta bild på varje kyrka/fin byggnad vi gick förbi. Efteråt tror jag inte det överraskade någon att jag sovde hela bilfärden tillbaka. Känns som att det inte finns ett enda tillfälle då jag inte kan sova! Varsomhelst och närsomhelst - man skulle kunna kalla det en hobby!
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0