Lady Gaga vill gifta sig med natten, men jag vill gifta mig med Menorca

2013-06-11, klockan 17:40:00

Som ni säkert märkt, så har jag nu inte bloggat på en hel vecka. Som jag i tidigare inlägg berättat, så hade jag och min familj biljetter till Menorca, Spanien, för sommarlovets första vecka. Känns mycket skönt att kunna sätta sig ner och blogga igen, men jag var nog i ett desperat behov av en paus i livet.
Har nu suttit i fleeera timmar och fixat ihop kollage och text till detta inlägg, så hoppas det är värt det och ni gillar detta inläggg. Slutligen, så gör jag ju allt det här för er, kära läsare! Bilderna blev mest centerade på mig nu i detta fall, men orsaken är för att jag är lite osäker om använding av bilder på min bror och mor. Se, läs och njut! *Varning för resefeber!*
Ps. Jag ska låta bilderna tala för sig, och försöka skriva lite mindre. Detta inlägg blir annars också det längsta på länge, så därmed tänker jag inte låta onödliga grejer ta dyrbart utrymme.
 
 
Kollaget för dag ett har lite färre bilder än resten, för att dagen började med packande, följdes av att köra hela vägen från Pargas till Helsingfors, och flyget begav sig mot söder först på kvällen. Flyget räckte fyra timmar, och vi kom fram sent på kvällen, så vi for direkt och sova då vi kom in genom dörren till vårt hotellrum.
 
Då vi vaknat, pigga och glada, for vi på en snabb brunch, var efter jag och mamma for och utforska denna lilla ö. Förståss tog vi en kamera med! Det var varmt och soligt, som man kan se på bilderna. Efter detta for jag med min bror på stranden. Denna dag, samt dag tre, gick mest ut på att sola och bada.
 
Som sagt, ingen händelserik dag idag. På kvällen var vi och åt myyycket god italiensk mat, nam nam! Innan det var jag och skaffade mig en hederlig solbränna.
 
Idag hade vi hyrt en bil, som vi skulle ha i följande tre dagars tid. På denna ö finns över hundra (!) stränder, även om den är endast 700 km² stor. Av dessa är över hälften så svåra att komma fram till, så man kan komma fram till endast med häst, terrängcykel eller till fots. För att unvika turistamén, så begav vi oss till en av dessa svårsökta stränder. Det var faktist värt allt gående i täta skogen, för att det var det vackraste jag någonsin sett (closely followed by Anton Ewald). 
 
Dagens gick ut på att vi var och besökte öns högsta ställe, Monte Toro, som inte var så värst högt för det, men man såg hela ön därifrån. Om jag inte minns fel så var den lite på 300 meter hög. Vi var också in till öns största stad, Ciutadella, och drack en kopp kaffe.
 
På förmiddagen for vi på en naturstig på denna söta lilla ö. Detta var aldeles som hur jag föreställer mig att paradiset är! Sjuttioelvatusen fjärilar i olika färger som virvlar omkring en, och blommor överallt! Inte en enda individ såg vi på denna utfärd, och efter denna dag var minneskortet på kamerorna proppfulla med färggranna bilder från naturstigen. Loved it!
 
Tidigt på morgonen for mamma och jag med taxi till Ciutadella på marknad! Hittade flera saker, stora och små, billiga och inte så billiga. I nästa inlägg introduserar jag mina inköp lite närmare.
 
För att man traditionellt är tvungen att ge bort rummet redan tolv, och vårt flyg idag skulle lämna denna landplätt i Balearerna först sent på kvällen, så for vi med i en resa som Finnmatkat (=Fritidsresor) ordnade. Det var en lycka att vi for med i detta, för allt var så härligt, likaså vädret som vjuerna. Annars skulle vi bara ha suttit och tråkat oss i hotellets reseption.
Sent på kvällen tog vår resa slut på flygfältet, och inom några timmar var vi redan i flygplanet i full fart tillbaka till Finland. Denna natt var bara ett enlände, för att jag var så trött, men ville bara inte få ordentlig sömn i flyget. Vi var framme på Helsinki-Vantaa flygfält halv fyra på natten, och därifrån skulle vi ännu köra hem 170 kilometer mitt på natten. Stackars mamma som körde! Vi kom hem på morgonen, och for direkt och sova. Detta minns jag inte ens så mycket av. Hela nästa dagen var vi båda helt borta och oeffektiva.
Det är en liten tradition som mamma, min bror Oskar och jag har att vi varje år, i början av sommaren, far på resa. 2010 var vi i Gdansk, Polen, 2011 Santorini, Grekland, 2012 London, Stor-Britannien och iår Menorca, Spanien.

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0