Påsklov!

2014-04-18, klockan 14:19:22

I Österrike har vi mycket längre påsklov än vad man själv är van vid från Finland. Vanliga skolor har tio dagar påsklov, men för att det är en privat katolsk skola som jag går i har vi fjorton dagar (!) lov.
I Österrike ser man renpå ytanatt religion är mycket viktigare här än i Finland, och det är ju lite pinsamt att jag aldrig är hemma under påsk utan på Rödspättecup i Danmark och spelar handboll, så jag vet inte något om finländska påsktraditioner heller. Jag har nog förklarat dem om när jag var riktit liten och vi odlade alltid påskgräs och åt memma och påskägg, så de får väl ett skrap på ytan om hur april är förfärgat i Finland.
Under dessa 10/14 dagar påsklov hinner vi göra en massa religiösa ritualer och traditioner.Ännu är det ju mera framför mig än bakom, men tänkte uppdatera om vad vi gjorr här som är annorlunda än i Finland.
Igår var det Gründonnerstag, till svenska översatt "gröntorsdag". Då hör det till att man under middag äter något grönt, vilket kändes aningen lustig, Därmed var vår mat denna dag ganska sallad och spenat baserad.
Idag är det Karfreitag vilket (allmänbildning) är dagen då Jesus 2000 år sedan dog. Detta är den strängaste fastedagen och då äter man inget kött och ingen godis, och i allmänet äter man också mindre än vanligtvis.
Därmed då jag var tvungen att spendera tiden med något annat än att äta tog jag en sväng ut - samma runda som jag gör nästan varje dag. Det enda var att eftersom idag är det så soligt och vacker väder tog jag min kamera med mig. Måste ju föreviga dessa stunder och syner! Det är faktist så sommrigt här, vilket är skönt! Aldrig blir jag dock van vid livet utan vatten eller hav i närheten. Tar väl sin långa tid att vana sig vid.
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0