Skillnader mellan Finland och Österrike

2014-05-02, klockan 21:02:59

Skillnader mellan Finland och Österrike: School edition vol. 2
 
Om jag med mitt guldfisksminne minns rätt så gjorde jag ett liknande inlägg ganska i början av mitt utbyte. Efter att ha bott här i nu redan åtta månader har jag hunnit upptäcka en hel del olika saker som i skollivet skiljer Finland och Österrike åt.
 
~ Om du inte hör till den katolska religionen finns det oftast ingen religionsundervisning för dig. Du får faktist inte delta i de andras religionsundervisning, utan högst sitta i klassen och göra något eget (men egentligen har du håltimme), och med tur kan det vara att en timme i veckan årdnas en lektion för e icke-katolska.
 
~ Jag vet inte om detta gäller endast min skola i Finland, men där brukar vi i varje fall ofta använda oss av power pointar i vår undervisning. Här i Österrike brukar det vara så att läraren predikar om sitt ämne, och eleverna skriver ner vad de tycker att är värt att skriva ner. Detta gör ju inte en tjänst för mig i och med att vi oftast pratar om antingen raketfysik eller hur men med hjälp av Limes regel kan räkna ut ett värde av en kvadratrot.
 
~ Vi hade en gång i högstadie en dag då vi skulle bekanta oss till skolundervisningen under medeltiden, och då fick vi testa matematik och gymnasti mm. då läraren spelade rollen av en medeltidslärare. Våra gymnastiklektioner i Österrike påminner mig snäppet om denna dag. Läraren säger inte innan vad vi ska göra på gymnastiken, utan detta kommer som en överraskning. Oftast är det innegymnastik, men om vädret är bra så kan det vara att vi är ute; det beror på var läraren vill. Därmed är det svårt att förbereda sig i och med vad för gymnastikkläder man ska ta med sig. Dessutom är våra gymnastikaktiviteter ganska ensidiga. Antingen springer vi, gör muskelövningar och x-hopp, eller troligen vår lärares favoritspel där man är i två lag och ska kanska en boll på människorna i andra laget. Mina klasskamrater sade att de aldrig haft skridskoåkning eller fotboll i gymnastiken...
 
~ Medan jag är van vid att i början av lektionen förhör läraren läxan och vad vi gjorde förra gången antingen genom att fråga klassen frågor och genom att markera kan man få svara, eller så har man ett kort läxförhör, är Österrikes lektionsförhör annarlunda. Om vi fått som läxa att läsa några sidor tills tordag, väljer läraren på torsdag på måfå en elev som sedan får äran att svara på alla frågor som läraren ställer, och när läraren frågat alla sina frågor skriver hon/han i sin bok "-", "+" eller "~".Om du just denna gång inte läst läxan så är du mycket illa ute.
 
~ Vi får dricka på lektionerna, och alla har en egen vattenflaska på pulpeten under lektionerna, men det är mycket, mycket strikt att du inte äter på lektionstid
 
~ Medan i Finland lektionerna är 45 minuter och rasterna 15 min, och matrasten är cirkus 40 minuter (har aldrig tagit det lilla bemödande att lära mig skolschemat), är lektionerna 50 minuter och rasterna fem minuter, UTOM matrasten eller "stora rasten" som är 15 minuter. Det är då vi äter våra smörgåsar som vi byggt ihop på morgonen innan skolan.
 
~ Detta kan ha att göra med att detta är en katolsk privatskola som jag går i, men varje morgon läser vi en morgonbön tillsammans med klassen innan skoldagen startar.
 
~ För att vi som sagt inte får mat i skolan så som i Finland, utan vi måste skaffa vår mat själv, kan man i vår skola hitta automater med smörgåsar/youghurt överallt!
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0