Operation introducera-finsk-vardagsmat

2013-10-06, klockan 17:04:53

Hade fått som uppdrag att tillreda min värdfamilj lunch finnish style. Egentligen var det ju faktist nog jag som frågade dem om de vore intresserade av att jag skulle laga dem finsk mat någon dag, och de var mer än glada och intresserade av detta. Under veckan var vi till butiken och köpte alla ingredienser som behövs för en lysande makaronilåda och omenahyve (haha, har ju faktist ingen aning vad detta heter på svenska, förlåt), eller allt som fanns i butiken i alla fall. Fick lämna bort vissa ingredisenser från både och, men jag fick väl lite improvisera. Det tog mig närmare två timmar i köket innan lunchen var klar, och jag (som inte är den som kan laga mat) var stoltare över mig själv än någonsin. Okej, makaronilådan smakade inte något alls och omenahyve'ns täcke hade inte alldeles den konsistensen som jag önskat, men familjen verkade gilla det, och det är huvudsaken! Jag tror faktist inte ens att makaronilåda är finlänskt, men finsk vardagsmat är det i varje fall (jag kollade till och med upp detta på wikipedia!).
 
 
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0