HOLI Festival der Farben St. Pölten

2013-09-13, klockan 16:22:14

Fick igår veta att det är Holi festival i St Pölten på lördag, och själv tycker jag att tanken av att fara dit låter lockande. Jag har dock inte ännu frågat om någon vill göra sälskap åt mig, men jag hoppashoppashoppas att typ Teresa/Alex/Helene/Benni/Joni (<--gänget av mina närmaste kompisar här i Österrike) kommit hem från utomlands redan då, så att jag kunde ha någon att hålla mig sälskap.
Nu har jag på känn att för en del av er klingar inga klockor då jag säger "Holi festival", så nu ska jag låta wikipedia prata för sig och förklara er detta, göra er snäppet mer allmänbildade helt enkelt.
Holi (även Phalgunotsava eller "färgernas fest") är en hinduisk vårfest, och infinner sig i allmänhet under 2 dagar i mars månad. Holi benämns Rangapanchami, och högtidlighålls genom att människorna går omkring och skvätter färg på alla de möter. 
 


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0