Meine Schultüte

2013-09-02, klockan 21:44:50

Efter att ha överklarat min första skoldag som jag senare idag kommer att blogga om, väntade en present på mig här hemma! Hade i skolan i Finland tidigare hört om dessa Schultüten - om att de som sagt är strutar fyllda med skolsaker och godis och så, men detta är ju bara för dem som just haft sin första skoldag.
Min utbytesfamilj hade dock själva fixat ihop en sådan för mig, för att tekniskt taget var det ju min första dag. Inne i struten fanns garn (för att mi host mamma Astrid viste att jag gillar att sticka), en övningsbok för att lära dig grundlig tyska, och en massa smått inför skolan som blyertspennor, färgpennor, gummi, översträckningspennor, stabilon, allt som man kan möjligen tänka sig. Inne fanns även ett kort med en kort liten hälsning där min familj önskade mig ett gott skolår och tid här med dem. Ingen godis fanns det dock, men det är inget problem att fara till butiken och skaffa mig en chokladstång om jag känner för det. Jag kunde inte ha en bättre familj! Vielen dank!
 
 When children in Germany and Austria set off for their first day in school upon entering first grade, their parents and/or grandparents present them with a big cardboard cone, prettily decorated and filled with toyschocolatecandies, school supplies, and various other goodies. It is given to children to make this anxiously awaited first day of school a little bit sweeter.
Surce: Wikipedia
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0