Stille Nacht, heilige Nacht!

2013-12-26, klockan 00:54:00

Efter ett långt och ängsligt väntande kom dagen jag som så många andra också väntat på! Hade inga tankar om hur min dag kom att se upp då jag steg upp - hur den österrikiska julen skiljer sig från den finska som jag är van vid - men det fick jag ta som en överraskning.
Min eftermiddag gick till att ordna upp mitt rum och sova några ynkliga tiotals minuter innan vi med familjen skulle till kyrkan. Då vi väl var i kyrkan förstod jag rätt så lite, men jag kan tänka mig att de säger samma saker som i den finska julkyrkan, så jag tror jag inte gick miste om allt för mycke.
Efter kyrkan var vi ochj träffade på en hel del släktingar till min host familj, och även om det känns skönt att träffa nya människor och så, så kände jag mig det lilla udda då alla andra känner varann och jag känner endast Sophie. Dock är jag överlycklig över att min tyska börjar ta fart, och jag lyckas mingla med folk! Detta skulle ha varit omöjligt ett par månader sedan. Folk brukar ofta ge mig komplimanger om en god tyska att vara stolt över, även om jag själv vet att jag har flera grammatikfel, men man förstår ändå vad jag menar. 
Då vi så väl bar tillbaka hemma så åt vi julkex över en kopp kaffe innan vi åt julmat. Här i Österrike är julkex ett mycket starkt ord och vi med the Bertl's bakade vi omkring tio olika slags kex och småbröd.
Då vi efteråt gick till julträdet, sjöng några toner och läste ur Bibeln så var det dags för presenter. Det kändes pinsamt då jag ensam fått typ lika mycket presenter som hela deras familj sammanlagt, men de verkade inte bry sig. Jag ska senare denna vecka skriva ett inlägg om allt julgubben hämtade mig så oroa er inte!
Som man på bilden ser så var vår julmat inte så mäktig som vi brukar ha i Finland, men detta berodde ju inte att maten skulle ha varit sämre än i Finland. Julmiddagen räckte även mycket mindre tid än vad jag förväntat mig av egen vana. Detta kan man i sig förstå, för att då vi först öppnat presenterna och därpå ätit, så var alla nyfikna att gå och spekulera över sina presenter.
Efter mat kollade vi en julfilm (som jag inte kollade allt för mycket på för att jag var busy med mina nya Hunger Games böcker), varefter vi alla gick och sova. Min jul var lika fin som den var annarlunda!
 Kulturskillnader jag stötte på under julen i Österrike:
- Barnen får inte se julgranen innan kvällen 24. december. Föräldrarna dekorerar granen ensamma (usch va tråkit för barnen att aldrig få känna glädjen av att som barn dekorera granen - typ höjdpunten i december för mig i alla fall
- Här tror de inte på julgubben, utan på Christkind! Christkind (på svenska Jesusbarnet) är en liten babyängel som hämtar alla presenterna på kvällen den 24. december
- Här är "krubban" ej mycket stor grej där man portrerar det nyfödda Jesusbarnet 
- I Österrike ger dom i allmänhet mycket mindre presenter än vi i Finland! I min host familj fick alla >10 paket medan jag fick över 30 skulle jag gissa!
- Julkex som sagt är en mycket viktig sak här och det är extra viktigt att de är självbakade!
- Vi brukar hemma förbereda julmaten flera dagar innan jul och juldagen går rätt så långt till sista julmatsförberedelser. Dessutom sitter vi och äter i flera timmars tid och det finns säkert över hundra olika julrätter att välja mellan. Här är julmaten en mindre sak, och är egentligen som vilken måltid som helst
- Detta kanske berör endast min familj, men hemma i Finland brukar vi aldrig (eller i alla fall mycket sällan) sjunga julsånger. Här verkar det vara en mycket stor grej då det sjungs flera gånger om dan!
- Här känner de inte till pepparkakor, lussekatter, julstjärnor ELLER julgröt. Kändes ju lite tomt men jag fyllde denna inre tomhet med kex istället
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0