Fem dagar i Österrike

2013-07-12, klockan 16:26:00

För att jag tjatat om min kommande utbytesresa i evigheter här på bloggen så är det omöjligt att ni skulle ha missat det. Var på en liten sneak-peak i Österrike här en vecka sedan, men inlägget är lite efterblivet på grund av problem med att få fotografierna på datorn.
 Dag1
Vaknade tidigt på morgonen, och med mellanlandning i Helsingfors var vi fem timmar senare på Wiens flyghållplats. Träffade även Billy Talent, för både min och deras resväskor var försenade! Under första dagen var vi med mamma ganska så trötta efter en massa resande, så vi gick lite på gatorna av Wien, käkade lite, och hann även med en tupplur i vårt hotells fantastiskt mjuka sängar.
Dag2
For med tåg till St. Pölten och träffa på mina klasskompisar! Detta var samma dag som deras skola tagit slut, och sommarlovet börjat, så de tog mig till en STOOOOR fest med en massa alkohol och berusade ungdomar. I detta skede vill jag bara säga, att även om det är lagligt att börja dricka och röka i Österrike redan som sexton år gammal, så tänker jag inte göra det under mitt utbytesår! Efter att ha spenderat en lång timme på utefesten tog två av mina vänner, Helene och Benni, mig på en liten tour i St. Pölten. Detta var så roligt! Även om det inte fanns så mycket annat än kyrkor att se på, så hade jag så bra sälskap att det fixade allt! På eftermiddagen var jag tvungen att lämna St. Pölten, för jag skulle ännu idag träffa två mycket viktiga personer inom utbytersbyrån STS. Vår träff gick lite sisådär, det som chockerade dem mest var hur lite tyska jag egentligen kan, och att jag med mina bristande kunskaper hade planerat att flytta till Österrike för ett helt år. Men jag är där för att lära mig!
Dag 3
Inga bilder för denna dag (batterierna på kameran tog slut :s)
Denna dag hade jag väntat med kokande nerver i senaste veckorna, och till och med månaderna. Jag skulle träffa min utbytesfamilj för första gången! Skakade riktit i tåget påväg till Ollersbach! Trots nerverna älskade jag min familj mer än något annat, och de verkade passa just min livsstil. Med en familj på fyra barn, plus att de bor i ett äkta slott (!), kan jag inte annat än vänta på mitt år tillsammans med dem! Idag fick jag prata mycket tyska, och den blev tusen gånger bättre idag! På grund av att barnen inte kunde något annat än tyska, så blev jag ju tvungen att tala tyska för att ha någno chans att kommunicera, och under denna dag blev både mitt ordförråd och uttal såååå mycket bättre!
 Dag 4
Idag hade vi planerat att fara och se på Schönbrunn! Det enda som blev att harma var att inne i Schönbrunn slottet fick man inte fotografera över huvudtaget (även om vissa tuffingar gjorde det). Utomhus fick man dock fotogafera så mycket som minneskortet räckte.
På kvällen for mamma och jag till en nöjespark, där vi for i säkert världens högsta "karusell-ish grej". Även om mamma lät så självsäker och modig på jordytan, så var det något helt annat då vi var uppe i höjden där man såg över hela stan. Haha, hon hade ögonen fast nästan helatiden och skrek av rädsla, medan jag satt och skrattade till henne, och kollade över de vackra vjuerna! Vi var även till en sushirestaurang där man fick äta så mycket man ville (som att detta inte skulle vara tredje gången under denna resa då vi äter sushi), och jag var i himlen!
Dag 5: The last day
Innan vi skulle ge bort vårt rum klockan tolv, så hade vi tid att shoppa lite grann! Jag fyndade så mycket att min budjet på 200 euro blev ganska så på gränsen att fara över, men jag klarade av att stoppa mig själv innan jag var helt pant. Efter att ha shoppat ett dussin timmar for vi tillbaka till hotellet, där vi packade våra veskor och gick ut ur hotelldörrarna för sista gången. Med buss for vi till flygplaten, och mitt på natten var vi tillbaka i hem ljuva hem. 
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0