Dagens nöt

2013-03-22, klockan 18:27:00

Idag då jag satt i matbordet och åt sallad med keso/grynost i så fick jag en plötslig liten tankefråga som även fick bli denna bloggs första "Dagens nöt": Hur tillverkas grynost? Efter att ha forskat lite har jag kommit till en vettig förklaring till detta.
I grynost/keso är huvudingrediensen pastörerad fettfri mjölk (åt er som inte vet vad "pastörerad" är, så kan jag berätta att det är att man värmer ett livsmedel vill en viss temperatur under en viss tid  för att ta död på skadliga bakterier och mikroorganismer samt för att livsmedlet ska hålla sig längre). Sedan försyrar man mjöken med en försurare som innehåller citrat-reducerande bakterier (alltså att det minskar på mängden citrat) som har stort inflyt på kesos smak. Vid tillverkning av keso används även grädde, flöde, salt och konserveringsmedel. Svårare än det verkar det inte vara.
Källa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Raejuusto
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0