Skoldag nummer twei

2013-09-03, klockan 19:01:00

Vaknade på småtimmarna då min hals var häftigt sjuk, men lilla jag tänkte ju att detta inte är något allvarligt. På morgonen dock då Astrid, min host mamma, kom och väcka mig så märkte jag att min röst är helt borta! Som tur packade vi med mamma några paket Finrexin i min kappsäck, så jag fick min röst strax tillbaka, men jag fick dock hela dagen lida av en sjuk hals.
Idag kunde varken min host mamma eller -pappa köra mig till skolan, så jag var tvungen att åka till St. Pölten med tåg. Att fara till och från skolan med tåg borde jag så småning om börja bli van vid, för att detta kommer jag att vara tvungen att göra oftare. Dock har public transport aldrig varit en favorit för mig. Det är nu på tiden att bli van.
Utan problem slapp jag på tåget, och efter ungefär 20 minuter sade de i högtalaren något på tyska som slutade med "...St. Pölten". Då frågade jag vänligt damen framför mig om detta är SP, eller om det är först nästa stopp, och hon svarade jakande. Där på tågstationen väntade Teresa, min school buddy, på mig. I detta skede var vi redan sena från skolan.
Genom staden gick vi till skolan BORG. Där väntade en härlig lektion av latin på mig. Vi studerade en sång som var på latin, och denna lektion var märkvärdigt nog en givande en. Vi lyssnade även på en sång skriven av finnen Tuomo Pekkanen, men jag kunde ju inte låta bli att småflina då läraren sade detta. Jag kunde ju dock inte markera och fixa till hennes uttal - det skulle bara ha varit oschysst. 
Efter latin hade vi religion, som enligt min åsikt handlade om allt annat än religion. Först tänkte jag att detta berodde på att det var den första lektionen, men Teresa sade att alla deras lektioner är sådana.
På nästa rasten ville vår klassföreståndare presentera mig till en utbyteselev från Småland. I korridoren spenderade vi en god stund då vi lärde känna varann. Efter denna diskussion for jag på tyskalektion där vi fick förklara en hurudan sommar vi haft. Under denna lektion förstod jag faktist mer än vanligt *stolt*.
Då skoldagen var slut for jag med Teresa till tågstationen, för att hon skulle hjälpa mig komma på rätt tåg och att jag lyckas skaffa mig en biljett. Dock var det trubbel med tåget och efter en flertal funderingar och frågningar av främlingar kom vi fram till att vi far med buss till Teresas hemstad och sedan far jag därifrån med tåg. Vår plan fungerade prima, och efter en god tid var jag änligen hemma. Hade spenderat en bra dag med Teresa, och imorgon ska hon och ett dussin andra elever från min klass för två veckors tid till Amerika, så jag kommer att sakna henne. Nu är jag tvungen att skaffa mig nya vänner, och vi får se imorgon hur framgångsrikt det kommer att gå.
Och åt er alla som inte har kollat in mina facebookbilder (jag tycker ni borde göra det!), så kan jag berätta att det finns en bur med ett par papegojor utanför mitt fönster, så alltid på eftermiddagarna är det omöjligt att missa deras skrikande och hojtande... Älskar dock alla som bor i vårt slott - både människor och djur, stora och små
 
 
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0