Sade hejdå åt 2013 i österrikisk stil

2014-01-03, klockan 10:31:46

Året 2013 kommer alltid att vara i mitt minne som året då jag tog en titt ut i världen och bestämde mig för att fara till utbyteselev till Österrike! Med detta på sidan om femtioelva andra fantastiska händelser och äventyr var året oförglömligt. Känns dock som om det var förra veckan som man sade adjö till 2012! Jag skriver ju ännu också i alla mina häften 2012, hur ska jag nu hållas i farten riktigt?
Nyår i Österrike var inte alls så annarlunda som i Finland dock egentligen. Det enda som jag ännu också behöver lite tid att smälta är att de inte har stjärnepinnar på nyår, utan som all förvåning på julen i julgranen! Hela tanken känns så bissar på något sätt! Dock gjorde inte min host familj detta iår.
Vi hade några gäster till oss och jag fick smaka på Raclette, sköt raketer på vår bakgård för stor budjet, och även brände tenn. Min tennklump formade sig typ till en skorpion med ett hål i mitten format som ett hjärta. Här försöker de dock inte lista ut själva vad detta kan betyda, utan det finns regler till det hela. Jag som fick en skorpion betyder att detta år 2014 kommer jag vara motiverad att lära mig nytt, och hjärtat betyder lycka i kärlek. Om man sen igen får ett lejon så hämtar 2014 dig nya vänner, och om du får en svan så är du självbelåten och arrogant.
Här är dessutom små grisar (Schweinchen) en viktig sak på nyår. De tror man att ger dig lycka för det kommande året, och jag fick två-tre små glasgrisar som present. Även fyrklöver och nyckelpigor är viktiga. 
 
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0